OYAK – RENAULT OTOMOBİL FABRİKALARI A.Ş.
OYAK – RENAULT
OTOMOBİL FABRİKALARI A.Ş.
Oyak – Renault , Renault lisansı ile , Renault 12 binek otomobillerini üretmek üzere , 2 Eylül 1969 tarihinde , 6/12347 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile kurulmuştur. Şirketin kuruluş sermayesi 50 milyon liradır.
Kararnameye uygun olarak kuruluş iki adımda gerçekleştirilmiştir.
1. Dönem Yatırım
İlk adımda , fabrika tesislerinin kurulması , tezgahların alınması , yerleşmesi ve işletilmesi
ön görülmüştür. Oyak – Renault mekanik üretim ağırlıklı olarak faaliyete geçmiştir. Motor , vites kutusu , ön ve arka takım , pedal direksiyon parçalarının üretilmesi ve birleştirilmesi kısa sürede sağlanmıştır. Ön görülen süre içinde % 67 yerli parça oranına ulaşmıştır.
2. Dönem Yatırım
İkinci adımda , yerli parça oranının % 85 ’e yükseltilmesi , özellikle karoseri ve diğer saç parçaların üretilmesi , yıllık kapasitenin arttırılması öngörülmüştür. 1976 ’da başlayan ikinci dönem yatırım 1979 ‘da tamamlanmıştır.
Gelişme ve Büyüme Yatırımları:
Oyak – Renault sürekli kendini yenilemeyi ve gelişmeyi hedeflemektedir. 1997 yılında Renault Megane ‘nı üretebilmek için yeni yatırımlara başlamıştır.
ÜRÜN YELPAZESİ
Renault , Türkiye’de müşterilerine geniş bir ürün yelpazesi sunan üreticidir. Müşterilerin isteklerine göre uyarlanan bu ürün yelpazesi , Avrupa’da piyasaya çıkan modelleri giderek daha erken sunarak modernleşmektedir.
· Megane : Megane ailesinden Megane Sedan ve Megane SW modelleri Türkiye’de üretilmektedir.
· Renault 12 : Bu modele talep Türkiye’de hala çok fazladır. Çok eski bir model olmasına karşın talep fazlalığından dolayı bu modeli üretimine devam edilmektedir. Sedan ve SW olmak üzere iki versiyonu bulunmaktadır.
· Renault 19 Europa : Ülkenin iklim ve yol şartlarına uyarlanmış olarak üretilmektedir.
· Renault Clio: Clio’nun sedan modeli (Clio Symbol) Ağustos 1999 ’dan itibaren Türkiye’de üretilmeye başlanmıştır.
FABRİKA YERLEŞİMİ
Oyak – Renault , Bursa Mudanya yolu üzerinde , il merkezine ve Mudanya ilçesine yaklaşık 15’er km. uzaklıkta , Organize Sanayii Bölgesi sınırları içinde bulunmaktadır.
Bütünleşik bir tesis olması nedeniyle , binaların tasarım ve yerleşimi üretim akış mantığına göre yapılmıştır.
1. dönem yatırımlarında kapalı alan
1998 yılında
· Tesis kuruluş yeri açısından bir çok avantajlara sahiptir. Tesisin burada kurulmasının nedenleri?
1) Tesisin yeri pazarı teşkil eden müşteriye oldukça yakındır. Türkiye’de nüfusun büyük kısmı bu bölgede bulunmaktadır. Bölgenin gelir düzeyi Türkiye genelinden daha yüksektir. Ürün kısa zamanda müşteriye ulaştırılmakta ve taşıma maliyeti az olmaktadır.
2) Üretim yapılırken kullanılan hammadde ve yarımamülün temini kolaydır. Bir çok üretim tesisi bu bölgede bulunmaktadır. Bölgede yan sanayii oldukça gelişmiştir.
3) Hammaddenin tesise gelmesi ve ürünün pazara ulaştırılması oldukça yüksek bir maliyet oluşturur. Tesisin yeri ulaşım açısından elverişlidir. Büyük şehirleri birbirine bağlayan karayollarına çok yakındır. Yurt dışına ulaşımda ise deniz yolu avantajı kullanılabilmektedir. Tesisin yeri büyük ve işlek limanlara yakındır.
4) Tesiste çok sayıda insana iş sağlanmaktadır. Tesiste ihtiyaç duyulan vasıflı veya vasıfsız eleman oldukça gelişmiş bir şehir olan Bursa’dan rahatlıkla sağlanabilmektedir. Bursa’da eleman yetiştirecek üniversite ve meslek liseleri mevcuttur. Ayrıca şirketlerde özel meslek liseleri ve üniversite açarak eleman yetişmesine katkıda bulunmaktadırlar.
5) Çalışandan yeterli verimin alınabilmesi için o kişinin yaşam şartlarının iyi olması gerekir. Tesisin bulunduğu yer yaşam koşullarının Türkiye standartlarının üzerinde olduğu bir yerdir. Fabrika sahası çalışanların ikamet ettikleri yerlere çok uzak değildir.
6) Tesis rakip firmaların bulunduğu bir yerdedir. Böylece rakip firmalarla rekabet aynı koşullarda olmaktadır. Rakip firmaların yardımlaşmaya da ihtiyacı olduğu düşünülürse bu da bir avantajdır.
Bölgede yan sanayii gelişmiş olduğundan yan sanayii ile iletişim en kısa yoldan sağlanabilmektedir.
ÜRETİM KAPASİTESİ
Kuruluş kararnamesinde üretim kapasitesi yılda 20000 otomobil olarak öngörülmüştür.
İkinci kararname ile yılda 45000 arabaya yükseltilmiştir.
1988 yılında 54000 araca yükselen kapasite , 1989 ’da 51781 , 1990 ’da 68041 , 1991 ’de 78853 , 1992 ‘de 110643 , 1993 ‘de 105242, 1994 ‘de 160000 ve 1995 ‘de 165000 otomobile ulaşan kapasite bugün yılda 120000 otomobildir.
Temmuz 1998 Motor ve Araç Üretimi:
· Motor C Üretimi:
C1J – 1400 - R12 90 Motor/Gün
C2J - 1400 – R9/R19 148 Motor/Gün
C2H – 1300 - R9/R19 11 Motor/Gün
C2L – 1600 – R19 25 Motor/Gün
TOPLAM : 274 Motor/Gün
· Araç Üretimi:
R12 96 Araç/gün
R9 112 Araç/gün
R19 138 Araç/gün
Megane – Sedan 63 Araç/gün
Megane – SW 11 Araç/gün
TOPLAM : 420 Araç/gün
ATÖLYELER
A. Pres Atölyesi
1. Brüt saç ikmali
2. Otomatik pres hatları
3. Otomatik olmayan pres hatları
4. 3 boyutlu ölçüm bölgesi
5. Kalıp bakım
B. R12 Kaporta Atölyesi
8. Yarı birleşik parçaların hazırlanması
9. Kaporta bandı
C. R9/Megane Kaporta Atölyesi
10. Yarı birleşik parçaların hazırlanması
11. Motor beşiği hazırlama
12. R9 taban kasa hattı
13. Megane taban kasa hattı
14. R19 taban kasa hattı
15. R19 genel birleştirme
16. Kapı-kaput hazırlama
17. Kaporta bandı
18. 3 boyutlu ölçüm bölgesi
19. Megane kaput hazırlama
D. Boya Atölyesi
20. Yüzey işlem
21. Kurutma fırını
22. Kataforez
23. Kurutma fırını
24. Sessizleştirici
25. Sızdırmazlık
26. Astar boya kabini
27. Astar boya fırını
28. Zımparalama
29. Son kat boya kabini
30. Son kat boya fırını
31. Tamamlama boya fırını
32. Boya rötüş
E. R9/R19/MEGANE Montaj Atölyesi
33. Tavan kaplaması yapıştırma robotu
34. Kasa içi parçaların montajı
35. Torpido hazırlama
36. Cam yapıştırma
37. Kapı panoları yapıştırma
38. Motor – vites kutusu hazırlama
39. Motor – vites kutusu arabaya montaj
40. Lastik hazırlama
41. Koltuk hazırlama
42. Koltuk montaj
43. Lastik montaj
44. Yağ doldurma
45. Paralellik ayarı
F. R12 Montaj Atölyesi
G. Ambarlar
H. Mekanik Fabrikası
İ. Teslim Atölyesi
46. Yıkama
47. Far ayarı
48. Deneme bandı
49. Motor kontrolü
50. Kontrol ve rötuşlar
51. Sızdırmazlık kontrolü
52. Kurutma fırını
53. Mastik uygulama
54. Değişik rötuşlar